nov
21

Bevallom, tévedtem. Nem volt teljesen igazam legutóbb

Hiányoltam őket, és bár tényleg kevesen vannak, de... Igenis vannak igazán értékes cikkek a világhálón, amik nem csak arról szólnak, hogy hogyan sanyargasd magad, vagy hogy hagyd a fogyókúrát, és szeresd inkább magad.

Ritkán linkelek be más oldalról cikkeket, de Bakos Zsuzsi ezzel most levett a lábamról. Amikor ezt a cikket olvastam úgy éreztem, hogy "IGEN-igen-igen! Erről beszélek én is!"...

Motivációs blogba való írás, mindenképpen olvasd el, ha egyszer is visszahíztál a fogyókúrád végén, vagy feladtad az elhatározásod a győzelem előtt!!!

Viszont nem bírtam ellenállni a csábításnak, és néha picit belekotyogtam. A dőlt és zöld betűs szövegek az én kommentjeim. Ezen kívül változatlan módon közlöm, még képnek is azt használtam, ami a wellnesscafé oldalán van.

Ha eredeti változatban érdekel a cikk, itt találod!

Jojó-effektus? Így védd ki!

A sikeres fogyókúrázók közös vonása, hogy mindvégig céljukat szem előtt tartva, megingathatatlanul és kételyek nélkül küzdenek a megálmodott alakért.

Sosem teszik fel a kérdést: Mi lesz, ha nem sikerül?

Azért remélem, te már feltetted ezt a kérdést, sőt talán már azt is tudod, mit lépnél, ha valamiért megakadnál... Még nem?

 

Ha igazán részletesen szeretnél felkészülni, iratkozz fel a Csodanő.hu mítoszromboló cikksorozatára, és az első héten megkapod a 10 hiba, amit az otthoni tornázás során elkövetünk c. tanulmányt, amiből mindent megtudsz. Ha pedig a Csodanő edzéstervére tornázol, az első héten kapsz egy mankót, ami végigvezet a lehetséges legnagyobb problémákon...  

Ha próbáltál már lefogyni, bizonyára te is ismered a hízás-fogyás ördögi körét.

Mindent bevetettél, zöldségeken éltél, böjtöltél, nejlonokba csomagolva izzasztottad magad, harcoltál önmagaddal, vagy inkább önmagad ellen néha szem elől tévesztve az arany középutat.

Nem is tudtad, igazából miért is csinálod, csak abban voltál biztos, hogy nem szeretnél tovább az általad löttyedtnek, lomhának és visszataszítónak titulált testben élni. Fogytál is pár kilót, de amint elhagytad a spártai elveket, a nem kívánatos párnácskák szépen visszarendeződtek. Aztán kezdődött minden előlről. Csoda, ha ebben a baljós körforgásban elveszítetted legfőbb szövetséged: önmagadat? A Természetes Testsúly módszer segít abban, hogy megtaláld az átalakulásban támogató tökéletes alibit!

Mi a természetes testsúly?

Egy olyan állapot, amely számokkal meg nem határozható, hiszen érezni kell és nem elérni. A számok amúgy is csak elidegenítenek minket önmagunktól, gondoljunk csak a szomorú tényeket ismertető mérlegre! A természetes testsúly emellett elfogadó is, hiszen figyelembe veszi, hogy testünk élő anyag, amely életszakaszonként változik. Reagál a hormonális változásokra, a stresszre, de még az alvásproblémákra is!

Fontos az is, hogy általunk, és nem mások által meghatározott, vagyis egy olyan állapotot jelöl, amelyet el tudunk érni, meg tudunk tartani, és ami jól illeszkedik az aktuális életszakaszunkhoz. Éppen ezért a természetes testsúly nem ismeri a bűntudatot sem!

A megfelelő testsúly eléréséhez gyakran társulnak olyan fogalmak, mint a fegyelem vagy az önkontroll. Hosszú távon azonban tudattalanunk a legerősebb rendszer! Ezért vérzik el sok diétázó a túl szigorú szabályok között, hiszen ahhoz, hogy az életmódváltás során jól érezzük magunkat a bőrünkben, terveinkhez kellemes érzéseknek és nagy adag motivációnak kell társulnia.

Tipikus példa erre, amikor valaki elhatározza, hogy reggel korábban kel, hogy elmenjen kocogni. Aztán mégis ott ragad a konyhaasztalnál a tejeskávéja és a napi sajtó mellett, ám az elhatalmasodó bűntudat miatt nem tudja igazán élvezni ezeket az egyébként kedvelt tevékenységeket. 
 

Szinte hihetetlen, de épp a napokban készültem erről írni egy cikket. Én ezt a jelenséget úgy neveztem el, hogy "lelki testsúly"... Mostanában figyeltem meg saját magamon, hogy nekem van egy súlyom, amitől nem bírok elszakadni. 67 kiló vagyok. 67 kiló voltam a terhességem előtt, és annyi vagyok most is.

Pedig voltam én már kevesebb! Amikor forgattuk a fitnesz videóinkat. Elég sok videón szerepelek én magam is, több, mint a felén. A 40 videóból legalább 25-ön. Ráadásul otthon is kipróbáltam az elkészült videókat, vagyis rengeteget mozogtam. Lement a súlyom 63 kilóra (az ideális testsúlyom 64). És valahogy olyan fura volt...

Nem volt rossz... Dehogy. Mégis mintha nem én lettem volna. És szépen lassan elkezdtem visszamászni a "lelki testsúlyom" felé. Tisztán lelki okok miatt: elkezdtem többet megengedni magamnak, többször gondoltam, hogy "ez még belefér"...

Így most az a feladatom, hogy különféle lelki gyakorlatokkal ezt a lelki testsúlyt lejjebb vigyem. Vannak ötleteim, és 1-2 működni is látszik.

Hamarosan beszámolok az eredményekről! :)

Tréningben a tudat

Íme, néhány feladat, amelyek segítségével közelebb kerülhetsz vágyott célodhoz:

1. Lásd tisztán a változást!

Mindig fogalmazd meg konkrétan magadban, milyen eszközökkel akarsz fogyni/változni! Céljaid akkor jók, ha reálisak, képes vagy komolyan venni őket és kihívást jelentenek számodra.

És mit is takar pontosan a reális cél? Sose tervezz tovább 3 hónapnál, és még azt is szabdald rész-szakaszokra. Havonta 3 kiló az ideális fogyás, esetleg 4. De ha csak nagyon picit változtatsz, például csak elhagyod a csokit, és a cukrokat (és nem pótlod más rágcsálnivalóval), akkor lehet, hogy csak havi 2 lesz.

A fő elhatározást egy asztal lapjához lehetne hasonlítani, ami sok lábon áll. Az asztal lábai mindig mérhető dolgok: az egyik láb például lehet az, hogy többet fogsz mozogni, a másik, hogy kevesebb édességet eszel, a harmadik, hogy minden nap szánsz fél órát a gondolataid fogyásra hangolására. Minél több lábon áll az asztalka, annál jobb! Legjobb, ha a részfeladatokat leírod és jól látható helyre ragasztod!

Fontos, hogy ne rendszertelenül, össze-vissza tervezz. Haladj valamilyen tematika szerint. A lábas módszer is nagyszerű, vagyis hogy lábanként külön találod ki, mit fogsz csinálni.

Tegyük fel, most kezdesz fogyókúrázni. Fogsz egy papírt, és leírod az egyik "lábat", vagyis kitalálod, mikor, mennyit, hogyan, hányszor fogsz tornázni. Majd az étkezéssel foglalkozol, és végigveszed, hogy milyen kísértések, problémák jöhetnek elő a következő egy hónapban, és így tovább...

A másik módszer, ha
az időnek megfelelően haladsz, és a "lábakat" együtt vizsgálod, hetekre lebontva. Ez azért jó, mert lehet olyan nap, amikor mondjuk kicsit több kalóriát tervezel be magadnak, és ezzel a módszerrel hozzá tudod igazítani a mozgást. Heti bontásban készült a Csodanő Online Fitneszterem "Mankók-hogy már a felkészülés se bicegjen" c. kiadványa is.

Most még csak azoknak elérhető az ehhez készült táblázatrendszerünk, akik velünk tornáznak, a mi videó edzésprogramunkra. De hamarosan szélesebben is elérhető lesz! Figyeld a blogot!


2. Számolj le a téves hiedelmeiddel!

Néhány sikertelen próbálkozás után hajlunk arra, hogy elhiggyük: képtelenek vagyunk megszabadulni a felesleges kilóktól. Mi több, hátráltató állításainknak többnyire hangot is adunk, nem sejtve, hogy ezzel magunk építünk korlátokat, ugyanis az „Én már akkor is hízom, ha kinyitom a hűtőszekrényt!” típusú kibúvók könnyen önbeteljesítő jóslattá válhatnak!

Érdemes összeírnod, te milyen állítások mögé bújsz szívesen, majd egy kis szertartás keretében elengedni őket. Például írd fel mindet egy külön cetlire, majd látványosan tépd szét őket arra koncentrálva, hogy ezek a gondolatok megtépázzák a kitartásodat és távol tartanak a sikertől. 

Bólogat, bólogat, bólogat.

3. Lásd a végeredményt!

Vegyünk két kőművest, akik ugyanazt a munkát végzik nap mint nap. De ha megkérdik őket, mivel foglalkoznak, az egyik így felel: „falakat húzok fel”, míg a másik így: „katedrálist építek.” A két válasz más hangulatot vált ki. Utóbbi motiváltabb, kitartóbb, értelmet lát a tevékenységében, és egész biztos, hogy könnyebben megküzd a nehézségekkel, mint az a társa, aki csak a falakat látja, a kész építményt nem. Így van ez a testünkkel is, vagyis látnunk kell a saját kész építményünket!

Gyakorlatias formában: Ne a vékony alakod legyen a cél. Ebben a hasonlatban a vékony alak a falnak felel meg. Kizárólag egy eszköz egy nagyobb cél érdekében. A nagyobb cél pedig valamilyen érzelem. Például az, hogy mennyire fogsz tetszeni a párodnak, vagy mennyire jó érzés lesz magabiztosan levenni a törülközőt a strandon... :)

4. Mozgósítsd a tudatalattidat!

Fontos, hogy találj egy hatásos mottót, amely átlendíthet a holtpontokon. Különösen „éles helyzetekben” lehet rájuk szükséged, például a karácsonyi partik megrakott büféasztalai előtt.


Például: 
- Mottó: Harmóniában vagyok önmagammal és világgal. A mögötte rejlő szándék: szeretném szeretni önmagam.
- Mottó: Élvezem a könnyedséget. A mögötte rejlő szándék: ügyelek a telítettséghatár elérésére.
- Mottó: Felfedezem a fiatal napot. A mögötte rejlő szándék: szeretnék kora reggel futni menni!

Harmónia, élvezet, győzelem, erő, felfedezés, kíváncsiság. Ezek adhatnak választ a kifogásokra leginkább.


4. Mindig találj pozitív fókuszt!

Átalakulásodat az elméd irányítja! Ezért nem mindegy, milyen gondolatokkal bombázod, így hát meg kell tanulnod a negatív állításaidat pozitív elhatározásokra cserélni! Például: 

- Negatív fókusz: Képtelen vagyok reggel korábban kelni, hogy tornázzak.
+ Pozitív fókusz: Szokatlan lesz, de megcsinálom!
- Negatív fókusz: Úgyis lenyomom az órát, aztán továbbalszom.
+ Pozitív fókusz: Amikor az óra csörög, felkelek!
- Negatív fókusz: Maximum 3 napig fogom tudni magam tartani, aztán feladom.
+ Pozitív fókusz: Élvezni fogom, hogy a reggeli torna után frissen és energikusan indul a napom.

 

IGEN-IGEN-IGEN! Részemről azt mondanám, hogy indokold is meg magadnak, úgy még ütősebb lesz. Indokként az előbb felsorolt érzelmek közül (harmónia, élvezet, győzelem, erő, felfedezés, kíváncsiság.) válaszd ki a számodra legmotiválóbbat.

Pl: Szokatlan lesz, de megcsinálom, mert erős vagyok.
Amikor csörög az óra, felkelek, mert kíváncsi vagyok milyen érzés lesz...

Piros pont a wellnescafénak!!! 

Az eredeti cikket itt találod meg: 

http://www.wellnesscafe.hu/mozgas/200911/jojoeffektus_igy_vedd_ki

A bejegyzés trackback címe:

https://csodano.blog.hu/api/trackback/id/tr671541473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása